אות אחת בתורה הכתובה באופן משובש עלולה לפסול את ספר התורה לקריאה עד לתיקון האות. בפרשתנו יש אות אחת שהינה משובשת ומופיעה כאות קטועה בכוונת מכוון והיא מכונה "ו' קטיעא". וכך נאמר: "לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם". אם נתבונן במילה שלום בקלף התורה וגם בחומשים נגלה שהאות ו' קטועה ונחתכה לשניים. יש חלל שמפריד בין שני חלקי האות ו'. ייתכן וקטיעתה של האות ו' קשורה למתח שבין הקנאות לשלום. בדרך כלל קנאות היא חיסרון אולם קנאותו של פנחס זכתה לברכה מיוחדת ולהסכמה באופן חריג למעמד של שלם [רמוז דרך הו"ו הקטועה] . היתה זו קנאות חיובית לשם שמים ללא כל אינטרס אישי. נקודה זו מודגשת היטב בדבריו של הנצי"ב:
"בשכר שהניח כעסו וחמתו של הקדוש ברוך הוא ברכו במידת השלום, שלא יקפיד ולא ירגיז, ובשביל כי טבע המעשה שעשה פינחס להרוג נפש בידו, היה נותן להשאיר בלב הרגש עז גם אחר כך, אבל באשר היה לשם שמים משום הכי [ = כך] באה הברכה שיהא תמיד בנחת ובמידת השלום, ולא יהא זה העניין לפוקת לב".
לאמור, מעשהו של פנחס היה לשם שמים מתוך קנאה טהורה להקב"ה, אולם מעשה מסוג זה עלול להזיק לנפשו של פנחס ולהותיר בליבו משקעים רעים של אכזריות. לכן ברכו הקב"ה במידת השלום כך שלא תתגבר מידת הקנאות בליבו ותהיה לו לרועץ.

hoang nguyen
פנחס הוא נכדו של אהרן, שהיה אוהב שלום ורודף שלום ותגובתו כאן היא לכאורה בניגוד לדרך חינוכו. מצד שני, בשעה של ייאוש כשמגיפה משתוללת בעם והמנהיגים מיואשים – מעשהו של פנחס מתבקש. פנחס נוטש את דרכו הטבעית, דרך השלום, ועושה מעשה קיצוני שיביא בסופו של דבר לרגיעה. לכן זקוק היה פנחס לברית השלום. גם אדם שנוקט כל חייו בדרך השלום והאמת, אם אוחז הוא אפילו לשעה קלה ברומח והורג אדם – קיימת סכנה שמשהו בקרבו יתהפך, משהו ברגישות שלו ייפגם. לפיכך יש צורך בברית השלום שמאפשרת לו לחזור לחייו השגרתיים, חיי שלום.
יסוד זה אומר הנצי"ב גם ביחס לציווי האלוקי להשמיד את עיר הנידחת, וכך הוא כותב : " … אבל עיר שלמה [עיר הנידחת] בעל כורחנו עלינו להרגיל כמה אנשים להרוג ולהיות אכזריים…".
השמדת עיר הנידחת דורשת אכזריות וההשמדה כרוכה בנזקים נפשיים גדולים. אמנם, המעשה תלוי גם בטוהר הכוונות, ובהעדר כל מעורבות אישית והנאה של המבצע מהמעשה האכזרי. אולם עדיין ההשפעה מעצם המעשה עלולה להזיק, לכן הקב"ה מבטיח שיעניק למחריבי עיר הנידחת את מידת הרחמים: "וְנָתַן לְךָ רַחֲמִים וְרִחַמְךָ". גם בפרשת עיר הנידחת וגם במעשהו של פנחס היה צורך באיזון שבין שלום לקנאות, בין אכזריות לרחמים. כך גם ניתן להסביר את הו' הקטועה במילה שלום. הקטיעה מרמזת שעל מנת שהשלום יהיה שלם דרושה לו מידת מה של קנאות.
חיילי צה"ל עוסקים בהגנה על מדינת ישראל בעיקר מול החמאס בעזה כסר יותר מ-650 ימים. המלחמה ברוע כרוכה בפעולות מלחמתיות קשות ומורכבות. התורה כבר רומזת לנו שפעולות אלו עלולות להזיק לנפש. כולנו תפילה שחיילנו היקרים יחזרו בשלום בגוף ובנפש.
