שאלות: חייל קיבל פקודה לנסוע בשבת, באופן שלדעתו חורג באופן מובהק מן הצרכים המבצעיים וצורכי פיקוח נפש. האם מותר לחייל להתקשר לרב היחידה או לקו הפתוח של הרבנות הצבאית כדי לברר כיצד לנהוג?
עקב היערכות לא נכונה במטבח באחד המוצבים, מצאו את עצמם הלוחמים בלי מזון חם בשבת. בשל כך, הורה מפקד זוטר לטבחים לבשל בשבת, בניגוד לפקודות. האם יש להתקשר לרב היחידה כדי שיסייע למנוע את הבישול בשבת?
תשובה: חייל בצה"ל נדרש לקיים כל הוראה שקיבל. עם זאת, אם קיים ספק בדבר נחיצותה של פעילות מסוימת בשבת, ראוי ונכון לפנות מבעוד מועד אל "המרא דאתרא" – רב היחידה, ולברר כיצד לנהוג בשבת.
כאשר הדברים לא התבררו בערב שבת, או כאשר ניתנה בשבת הנחיה שבאופן ברור כרוכה בהפרת פקודות צה"ל ובחילול שבת, ישנם מצבים שבהם שיחת הטלפון בשבת אכן תהיה מותרת ומוצדקת.
השימוש בטלפון בשבת אסור מדברי חכמים, משום שהוא כרוך בפעולה חשמלית שלדעת פוסקים רבים – יש בה איסור דרבנן, ולא איסור תורה. בטלפונים חכמים רבים, חלק מן הפעולות אינן כרוכות בסגירת מעגל חשמלי, אלא רק ב"שינוי זרם", אולם גם פעולות אלה אסורות בשבת. השאלה הנשאלת אפוא היא האם מותר לעבור על איסור קל – מדרבנן, כדי להינצל מאיסור חמור יותר של חילול שבת שלא לצורך.

rodion-kutsaev-unsplash
כלל גדול בהלכה, שמותר לאדם לעבור על איסור קל כדי להציל את עצמו מאיסור חמור יותר (מסכת שבת, דף ד'). לפיכך, מותר לחייל להתקשר ולשאול האם פעולה מסוימת מותרת בשבת, ובכך להימנע מאיסורים חמורים יותר כמו נסיעה או כתיבה. לעומת זאת, אסור לאדם לבצע אפילו איסור קל, כמו שימוש בטלפון בשבת, כדי להציל אחרים מאיסור חמור יותר. כך קבעו חכמים (שבת, שם): "אין אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חברך". אשר על כן, גם אם לחייל מותר להתקשר ולשאול שאלה הלכתית בשבת, לכאורה אסור היה לרב צבאי לענות לשיחה ולבצע בעצמו פעולה אסורה בשבת, רק כדי לסייע לשואל להימנע מאיסורים חמורים יותר.
עם זאת, מבואר בדברי חז"ל (עירובין, דף ל"ב) שלעיתים הותר לאדם לעבור על עבירה קלה כדי להציל את זולתו מעבירה חמורה יותר, וביארו ראשונים (ראו בתוספות שם) שהדבר מותר במצבים הבאים: א) כאשר מכוח עבירה קלה יזכה לקיים מצווה שיש בה חשיבות מיוחדת, המוגדרת בדברי חז"ל כ"מצווה רבה"; ב) כאשר מכוח העבירה הקלה יוכלו רבים לקיים מצווה; ג) כאשר האדם שעלול לעבור על האיסור החמור איננו אשם בכך, והאיסור נכפה עליו שלא בטובתו, וניתן להציל אותו מן האיסור החמור בעזרת איסור קל יותר.
לאור האמור, כאשר בעזרת שיחת טלפון יוכל הרב הצבאי לסייע לשואל להימנע מאיסורי תורה בשבת, כגון נסיעה או כתיבה שאינם נצרכות לצורך מבצעי – הדבר מותר; וכל שכן שהדבר מותר כאשר מטרת השיחה היא למנוע חילול שבת נרחב מקבוצה גדולה של חיילים, ובעיקר כאשר יש בכך פגיעה חמורה בקדושת השבת, כמו בדוגמה הנזכרת לעיל לגבי בישול בשבת.
זאת ועוד, על הרב הצבאי מוטלת האחריות המערכתית למנוע חילול שבת, ועל כן לא מדובר על מי שמחלל שבת להצלת "אחרים", אלא על מי שנושא באחריות כחלק מן המערכת (כפי שביאר זאת בהרחבה הראשי לצה"ל בספרו שאלות ותשובות "קשרי מלחמה", כרך ה' תשובה ט'). אגב, מטעם זה חשוב שפנייה בשבת תהיה דווקא לרב צבאי, ולא לרב או מורה הוראה מחוץ למערכת הצבאית.
לעיתים, חייל המוטרד משאלה הלכתית יתקשה לבצע את משימתו באופן מיטבי, משום שהשאלה ההלכתית גורעת מן הריכוז במשימה. במצבים כאלה, מותר לחייל לפנות בטלפון לרב הצבאי כדי לקבל פסק הלכה ברור – להיתר או לאיסור – שיאפשר לו להתרכז במשימתו באופן מושלם. על דרך זו, מותר למפקד להתייעץ עם רב היחידה על פעולה מסוימת הנצרכת בשבת, כאשר המפקד משער שהסכמתו ואישורו של רב היחידה יועילו לרתימת החיילים לפעולה באופן מיטבי.
בכל מצב שבו משתמשים בטלפון להתייעצות הלכתית בשבת, בהתאם למקרים המפורטים לעיל, ראוי להשתדל להשתמש בטלפון בשינוי, ולהקיש על המסך או המקשים בגב האצבע. מצב זה מוגדר כ"שבות דשבות", כלומר איסור דרבנן בשינוי, וזהו איסור קל יותר (שולחן ערוך אורח חיים, ש"ז ה').
כמובן, גם אם נדרש שימוש בטלפון בשבת לשם התייעצות הלכתית, חובה להקפיד שלא להשתמש בטלפון לצרכים אחרים, כגון "הצצה" בחדשות וכדומה. כמו כן, כדי למנוע פגיעה באווירת השבת ובקדושתה, חשוב מאוד להדגיש שההיתר להתקשר להתייעצות הלכתית בשבת איננו היתר גורף, אלא היתר שיש להשתמש בו אך ורק במקומות שבהם הדבר אכן נצרך וחיוני, בהתאם לכל המפורט לעיל. בכל מקרה אחר שבו קיים ספק הלכתי בנוגע לפעילות המבצעית בשבת, ולא התקבלה תשובה ברורה – יש לבצע בשבת את כל הדרוש, כדין "ספק פיקוח נפש".
