מה הכי חשוב כעת: רעוּת? אחדות? עצמאות? שלום? חיי אדם? צדק? חירות? ואולי זוגיות? משפחה? קריירה? חסד? חיזוק רוחני? כל הערכים חשובים ודחופים והכרחיים למימוש, אך לא תמיד בו זמנית… לעיתים, מיקוד בערך אחד מעכב את מימוש חברו. למשל פיתוח מקצועי (קריירה) ושירות מילואים, או חתירה לצדק לצד חסד או שלום…
פסיכולוג צ'כי בשם סטניסלב קרטוצ'וויל הגדיר שתי מערכות ערכים שבהן בני אדם מחזיקים: מערכת ערכים "מקבילים" ומערכת ערכים "פירמידית". המחזיקים במערכת ערכים מקבילים – מזהים מספר ערכים השווים אלה לאלה בחשיבותם. מנגד, המחזיקים במערכת ערכים פירמידית – מציבים בראש המבנה הערכי לאורו הם חיים, ערך אחד ובלעדי העולה בחשיבותו בהרבה מהאחרים.

קרטוצ'וויל טען שיציבותם הנפשית של בני הקבוצה הראשונה גבוהה יותר, מזו של 'הפירמידיים', וחסינה יותר מפני התמוטטות נפשית-רוחנית: אדם שהקדיש את כל חייו לקריירה, למערכת יחסים ספציפית, למלחמה בבתי משפט, למימוש תחושת חירות וכד', עלול לגלות כי עמלו אינו נושא תוצאות, ובפרט לא במציאות משתנה. חברו, המחזיק במערכת ערכים מקבילים, יפגין גמישות גדולה יותר נוכח מפגשו עם החיים וימצֶה את מה שניתן, מתי והיכן שניתן.
השיח הכואב והפוגעני לו אנו עדים היום, מבטא שיח פירמידי. כל צד מצדד בערך אחד ושם את כל יהבו על מימושו, עכשיו! תוך דחייה מזלזלת של עמדות זולתו.
בסדנה שהנחיתי (תודה לשני וערן) התבקשו הנוכחים למיין ערכים (שנכתבו על כרטיסיות), לפי חשיבותם הסובייקטיבית, על פני מעגלים. 5 במעגל פנימי (הכי קריטיים למימוש), 5 באמצעי ו-8 במעגל הרחב. המעגלים שורטטו על הקרקע, ולאחר שהמשתתף הראשון שיבץ בתוכם את ערכיו באו המשתתף השני ושלישי, וזה אחר זה שינו את מפת הערכים בהתאם לתפיסתם. קשה היה למשתתפים לראות כיצד מה שחשוב ועקרוני עבורם הופך בידי זולתם לשולי או מיותר. בתום המשימה התבקש כל משתתף לבחור ערך אחד ולהסביר למשתתפים את חשיבותו עבורו.
נדמה כי לקראת ט' באב, ובחיים בכלל, אנו זקוקים לשיח של ערכים ולמודל מעגלי-ספירלי, המשלב בין פירמידה לקו מקביל. יש מצב שנגלה שמתנגדנו החריפים מחזיקים בערכים דומים, אך מתעדפים אותם אחרת או חלוקים קשות על אופן מימושם. הכרה זו חיונית כתשתית לחתירה אחראית לגיבוש דרך, צעדי פעולה קטנים, כואבים ומוסכמים ליציאה מעמק המחלוקת.
בבניין ירושלים ננוחם.
לתגובות: naomieini1@gmail.com
