ההתבוננות בחג הסוכות מזמינה אותנו לעצור ולחשוב על קשרים נסתרים בין מילים ומושגים, וגם מעבר להם, אל המציאות הטכנולוגית המשתנה ללא הרף. מתוך התבוננות בשורשים העבריים, עולה שאלה מעניינת: האם ישנו קשר בין המילים "סכך", "סוכה" ו"מסך"? לכאורה, מדובר במושגים נפרדים – הסכך הוא כיסוי הסוכה, הסוכה היא משכן ארעי, והמסך הוא כלי טכנולוגי מודרני. אך כאשר מעמיקים, מגלים רבדים עמוקים של משמעות וקשר, וכאן נכנס לתמונה גם תחום הבינה המלאכותית (AI) המשתלטת על חיינו.
כיהודים, אנו מאמינים שהשפה העברית אינה רק כלי תקשורת, אלא גם כלי לגילוי רבדים נסתרים של המציאות. לשורשים יש משמעויות עמוקות של דמיון והקשרים שלא תמיד גלויים לעין. לכן, אני מבקש להתבונן בקשר בין סכך, סוכה ומסך מתוך נקודת מבט אמונית המבקשת לחשוף את הקשרים הרוחניים שביניהם, ולהוסיף נדבך נוסף של התבוננות על מקומה של הבינה המלאכותית בחיינו.
אני סבור שהחיבור הראשוני הוא החיבור הוויזואלי – הסכך מכסה ומגן על הסוכה, כמוהו המסך חוסם ומסתיר את מה שמאחוריו. אבל אני חושב שיש כאן משהו הרבה יותר עמוק, קשר שמדגיש את האופן שבו אנו תופסים הגנה, גבולות וגילוי בעידן המודרני.
מהו הסכך? הוא עשוי מחומרים טבעיים בלבד, המזכירים לנו את הקשר לאדמה, ואת תלותנו בחסדי שמיים. הסוכה עצמה היא מבנה ארעי, המזכיר לנו את ארעיות קיומנו בעולם הזה. המסך, לעומת זאת, מייצג את העולם הווירטואלי, את הטכנולוגיה ואת הניסיון האנושי לשלוט במציאות, וכאן נכנסת לתמונה גם הבינה המלאכותית, המבקשת לחקות ואף לעלות על היכולות האנושיות.
אני חושב שחג הסוכות קורא לנו להרהר על האיזון בין שלושת המושגים הללו, ועל מקומה של הבינה המלאכותית. הסכך והסוכה מזכירים לנו את הצניעות, את ההודיה ואת ההכרה בכך שאיננו יכולים לשלוט בכל. המסך, לעומת זאת, עלול לפתות אותנו לחשוב שאנו יכולים לשלוט במציאות, ליצור עולם משלנו, ולהתנתק מהטבע ומהקהילה, וגם הבינה המלאכותית, עלולה ליצור אצלנו אשליה של שליטה וידע בלתי מוגבלים.
כיצד נוכל להשתמש במסכים ובבינה המלאכותית בצורה חיובית, מבלי לאבד את הקשר שלנו למסורת ולערכים היהודיים? אני סבור שהתשובה טמונה בהבנת הקשר העמוק בין סכך, סוכה ומסך, ובהבנה של מקומה הראוי של הבינה המלאכותית. כמו הסכך, המסכים צריכים להיות כלי עזר להשגת מטרה נעלה, ולא מטרה בפני עצמה, וכך גם הבינה המלאכותית צריכה לשמש אותנו לטוב, ולא להשתלט עלינו.
אני מאמין שעלינו להשתמש במסכים ובבינה המלאכותית כדי ללמוד תורה, להתחבר ליהודים אחרים ברחבי העולם, ולעשות מעשים טובים. אך עלינו גם להקפיד על גבולות ברורים, ולהימנע מתוכן שלילי או ממכר, וגם להבין שהבינה המלאכותית אינה יכולה להחליף את החכמה האנושית ואת האינטואיציה שלנו. כמו הסוכה, המסכים צריכים לשמש לנו מקום מפלט ארעי, אך לא להפוך לבית קבע, וגם הבינה המלאכותית צריכה להיות כלי עזר, ולא תחליף לחיים האמיתיים.
כאשר אנו יושבים בסוכה, מוקפים בסכך ומתבוננים בכוכבים, עלינו לזכור את ארעיות קיומנו בעולם הזה, ואת החשיבות של חיבור למסורת, לקהילה ולא-לוהים. באותו אופן, כאשר אנו משתמשים במסכים ובבינה המלאכותית, עלינו לזכור את הצניעות, את ההודיה ואת ההכרה בכך שאיננו יכולים לשלוט בכל, וגם שהידע שלנו מוגבל – איננו יכולים לדעת הכל.
החג הזה קורא לנו להתבונן בסכך ולזכור שהחיבור לשמיים, לאדמה ולקהילה חשובים מכל חיבור וירטואלי או טכנולוגי. יהי רצון שנזכה לשנה של צמיחה רוחנית, של אחדות ושל שלום, ושהבינה המלאכותית תשמש אותנו לטוב, ולא לרע.
