בשמואל א' פרק ח', מתואר כי כאשר זקן שמואל ובניו לא הלכו בדרכו, מתקבצים זקני ישראל בדרישה למלך- "עַתָּה שִׂימָה לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם. וַיֵּרַע הַדָּבָר בְּעֵינֵי שְׁמוּאֵל כַּאֲשֶׁר אָמְרוּ תְּנָה לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ וַיִּתְפַּלֵּל שְׁמוּאֵל אֶל ה'."
מצד אחד נראה שגם שמואל ולאחר מכן הקב"ה עצמו, כועסים ומאוכזבים מהבקשה למלך. יחד עם זאת, סימנים רבים מראים כי הדרישה למלך דווקא הגיונית. הסימן הראשון הוא שבסופו של דבר הקב"ה מתרצה וממנה לעם מלך. הסימן השני הוא שבספר שופטים מוזכר כי המציאות בה "אין מלך בישראל" היא מציאות שלילית. ובסופו של דבר ההוכחה המכרעת לכך שמלך הוא דבר רצוי זה הציווי למנות מלך בספר דברים- "כִּי תָבֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּה בָּהּ וְאָמַרְתָּ אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ כְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר סְבִיבֹתָי. שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱ-לֹהֶיךָ בּוֹ."
נראה, שכבר בציווי נרמז שהבעיה (הצפויה מראש) היא הבקשה למלך ככל הגויים. האכזבה של שמואל היא לא מהרצון למלך אלא מהסיבה אליו. שוב העם, במקום לעשות תהליך משמעותי ופנימי בתוכו, מבקש מושיע חיצוני לצרותיו, מלך ככל הגויים שינהל להם את החיים.
יחד עם זאת, יש הבדל מהותי בין פרשיית המלך בספר דברים לפרשיית המלך כאן בשמואל א'. בספר דברים מתואר כיצד מלך ישראל מצווה לנהוג- הוא לא ירבה בנשים, בסוסים או בזהב ואף יסתובב עם ספר תורה ויקרא בו. המטרה- "לְבִלְתִּי רוּם לְבָבוֹ מֵאֶחָיו וּלְבִלְתִּי סוּר מִן הַמִּצְוָה יָמִין וּשְׂמֹאול." לעומתו, המלך המתואר בספר שמואל הפוך לחלוטין. מתואר מלך מושחת שייקח מהעם את רכושו, יעביד אותם ולא ישמע לזעקתם. מדוע ההבדל הקיצוני כל כך?

אני חושב שאפשר להשוות את העם המבקש מלך לגוי המבקש להתגייר. חלק מתהליך הגיור הוא ניסיון לדחות את המבקש להתגייר, כדי להרתיע אותו מלהצטרף- מזכירים לגר את האנטישמיות הנוראה, את הקושי בלהיות חלק מהעם ומסבירים לו כי גם מבחוץ, הוא יכול להיות צדיק וישר ולקבל שכר.
הדחייה אינה נובעת מרצון למנוע כניסה ליהדות, אלא כדי לברר האם הרצון שלו להתגייר עמוק ומבוסס ואינו רצון או דחף רגעי. כך גם ברצון של העם למלך, מציגים את האפשרות הקשה והרעה של מלוכה, כדי לוודא שההחלטה סופית וברורה. איני חושב שזו הדרך לעשות בכל תהליך של קבלת החלטות, אך לפני החלטה חשובה כדאי לבחון לא רק את התרחיש האידיאלי אלא גם את המצב בו הדברים יכולים להשתבש. כך נבין אם אנו משוכנעים בהחלטה.
