כאשר מנסים לטפח מנהיגים חדשים ולהכשיר אותם לתפקידם, ארגונים רבים בונים תכנית "פיתוח מנהלים" או "הכשרת עתודה ניהולית" הכוללת הדרכות, סדנאות והרצאות שונות בענייני ניהול ומנהיגות. הבעיה שעולה בשיטה כזו היא שכל אדם מגיע עם סט כישורים, תכונות ומאפיינים שונים מהבית, בעוד התוכנית זהה לכולם. על ההכשרה להיות תואמת לדמותו של האדם- לחזק את התכונות הטובות הקיימות בו ולחנך ולהכשיר במאפיינים החסרים לו. בעיניי, בשמואל א' פרק ט' אנחנו רואים כיצד שמואל מתבסס על הרקע של שאול ומתאים לזה תהליך קצר של חניכה, רגע לפני שהוא נמשח למלך.

jehyun-sung
בעוד אופיים של אברהם, יוסף, משה ודוד מתגלים לנו ע"י סיפורים גדולים המראים את פוטנציאל המנהיגות שלהם, שאול מתחיל בסיפור יחסית פשוט- חיפוש האתונות שאבדו לאביו. סיפור שאמור לשפוך אור על דמותו ועל התיאור המאדיר מתחילת הפרק:
"וְלוֹ הָיָה בֵן וּשְׁמוֹ שָׁאוּל בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה גָּבֹהַּ מִכָּל הָעָם".
- בתחילת הסיפור אנחנו רואים את הנחישות הגדולה שלו להצליח למצוא את האתונות ולמלא את הבקשה של אביו. שאול ונערו עוברים מרחק גדול כדי לקיים את מצוות אביו.
- לאחר מכן אנחנו רואים את השיח של שאול ונערו- כיצד הוא מתייחס אליו כשווה לו, מתייעץ עימו ואף משנה את עמדותיו בעקבות טיעוניו של הנער.
- על אף שאנחנו יודעים כי שמואל לא דורש שכר עבור שירותיו, שאול מתעקש שלא לבוא בידיים ריקות.
- הם פוגשים את הנערות שואבות את המים, מקום בו אנחנו כבר יודעים כי הגיוני ונכון למצוא זיווג. דרך התנהגותם של הנערות והסבר הפרשנים אנחנו מבינים כי הן ראו בו בחור נאה ומושך ויחד עם זאת הוא ממוקד במשימה שלפניו ולא סוטה ימין ושמאל.
בשלב זה שמואל יוצא לקראתו תוך הבנה מהקב"ה כי הוא הולך להיות מלך על ישראל. הוא כבר יודע בשלב זה מעלילותיו עד כה, כי הוא אדם גבוה ומרשים, נחוש, עניו וישר. כאן מתחילה הכשרה ייעודית לתפקיד המלך-
החלק הראשון זו התנסות בישיבה בראש העם, במקרה הזה 30 איש בארוחה. חשוב לאדם צנוע ועניו לתרגל קבלת כבוד בסביבה קטנה לפני שממונה למלך ומקבל כבוד מעם שלם. בחלק השני, שמואל לוקח אותו לגג ולפי רש"י- מוכיחו ומלמדו ליראה את הקב"ה. תדע לקבל כבוד אבל אל תשכח מאיפה מגיע הכוח שלך. שני שיעורים אלו בצירוף התכונות שהוא מביא מהבית אמורים להכין אותו למתרחש בפרק הבא- משיחתו למלך על ישראל.
