שאלה: לוחמים בכלי שיט של חיל הים – ספינות וצוללות – אינם רשאים להדליק אש בשום צורה ואופן. האם יוכלו להדליק חנוכייה חשמלית?
תשובה: את התשובה לשאלה זו, כמו לשאר הלכות החג, מוצאים חיילי צה"ל בקובץ "הלכה כסדרה" לחנוכה, מבית מדרשה של הרבנות הצבאית.
בספר שאלות ותשובות "בית יצחק" של רבי יצחק שמעלקס, שהיה מגדולי הפוסקים בגליציה בסוף המאה ה-19, כתב שאין כל מניעה מהדלקת נרות שבת חשמליים (כתבתי על כך בטור הזה לפני כשנה וחצי), משום שחוט הלהט שבנורה נחשב כאש; ואולם אין יוצאים ידי חובה נרות חנוכה בנרות חשמל. בפיו של ה"בית יצחק" שני נימוקים: הראשון – מצווה מן המובחר להדליק בשמן זית. נימוק זה מחודש, משום שאכן ישנו הידור להדליק בשמן זית, ואולם הלכה פסוקה היא שיוצאים גם בפתילות ובשמנים אחרים. לפיכך, כדרך שמדליקים נרות שעווה, כך אפשר היה להדליק גם נרות חשמל.
נימוקו השני: "ועוד, כיון שנעשים להדליק בכל ימות השנה – לא הוי פרסומא ניסא". גם בטענה זו יש חידוש, משום שלא שמענו שמי שמדליק בשמן זית או בנרות שעווה כל השנה לא יוכל להשתמש בהם בחנוכה. עם זאת, ה"בית יצחק" כנראה סבור שבכל זאת נדרש הבדל מסוים בין ההדלקה שבחנוכה להדלקה שבכל השנה, ולכן מכריע הלכה למעשה שאי אפשר לברך על נרות חשמל.
כמעט כל פוסקי דורנו הסכימו עם הכרעתו ההלכתית של ה"בית יצחק", אלא שהציעו לה נימוקים אחרים. בשו"ת משפטי עוזיאל (אורח חיים, א' ז') כתב, שהפעלת המתג אינה נחשבת ל"מעשה הדלקה". לכן, אפשר היה להשתמש בנר חשמלי לנר שבת, שבו עיקר העניין שתהיה תאורה, ואולם בנר חנוכה ש"הדלקה עושה מצווה", אין יוצאים ידי חובה בנר חשמל. בשו"ת יחווה דעת (ד' ל"ח) חלק על סברה זו והבהיר שאנחנו מחשיבים הסטה של מתג למעשה גמור, ולכן מן הבחינה הזו, הדלקת החנוכייה נחשבת למעשה הדלקה.

בספר "מצות ראי"ה" – מתורתו של מרן הראי"ה קוק (על השולחן ערוך, אורח חיים תרע"ג) כתב שאין יוצאים ידי חובה בנר חשמל משום שנר כזה לא היה בזמן חז"ל, ועל כן הוא לא נכלל בתקנתם. גם סברה זה מחודשת, משום שאם יומצא חומר בערה חדש שלא היה בזמן חז"ל, אך הוא מייצר אש גמורה – האם אי אפשר יהיה לצאת בו ידי חובה?! אמנם, הרב אשר וייס שליט"א נטה להסכים עם סברה זו, ולקבוע שנר חשמלי איננו דומה לתקנת חז"ל המקורית, ולכן אין יוצאים בו ידי חובה.
בשו"ת יחווה דעת (ד' ל"ח) הסביר שהדלקת נרות חנוכה היא זכר למקדש, ובמקדש היו פתילה וגם חומר בערה. לפיכך, כל השמנים והפתילות כשרים. אבל בנר חשמל מדובר על מנגנון שונה לחלוטין – הזרם החשמלי הוא לא בדיוק "שמן", חוט הלהט הוא לא בדיוק "פתילה", ולכן אין יוצאים בו ידי חובה. הוא מדגיש שהדלקת נורת להט בשבת אסורה מן התורה מדין "מבעיר", ואולם הדבר לא מועיל למצוות הדלקת נר חנוכה.
בשו"ת הר צבי (אורח חיים ב', קי"ד) כתב באופן מרחיב אף יותר, שחשמל לא נחשב אש כלל, ולכן ברור שלא יוצאים ידי חובה בנר חשמלי.
גם בשו"ת מנחת שלמה (ב' נ"ח, סעיף ז') הסכים לסברה זו, ואף הוסיף שכל מהותו של הנר בכך שהוא "שואב" את חומר הבערה: השמן, השעווה וכו'. אך בנר חשמלי, הזרם הולך ומתחדש כל הזמן, ולא ניתן להחשיב אותו כהדלקה של פתילה שיש בה חומר בערה. יתר על כן, בשבוע שעבר כתבתי כאן על כך שצריך בשעת ההדלקה שיהיה מספיק שמן בנר, ושהוא יהיה גדול מספיק, ובנר חשמלי – הדבר אינו מתקיים, כי אי אפשר לומר שבזמן ההדלקה הראשונה כל החשמל כבר היה "בתוכו".
אמנם, לפי שיקול זה האחרון היה מקום לומר שאם החנוכייה מחוברת לסוללות, ולא לרשת החשמל, אזי החשמל כביכול כבר נמצא ונוכח משעת ההדלקה. בשו"ת מנחת שלמה לא חילק בין המצבים, אך תלמידי הגרש"ז אויערבך זצ"ל כתבו בשמו (הליכות שלמה, ט"ו ג') שכאשר אין כל ברירה אחרת, אפשר להדליק פנס שיש בו חוט להט ולברך עליו. כך הכריע גם רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל בשו"ת אור לציון (ד' מ"ד, ב'), שאפשר לברך על פנס שמופעל בעזרת סוללות.
נוסף על כך, היו כמה אחדים מפוסקי הזמן שדעתם הייתה שניתן לברך על חנוכייה חשמלית, בוודאי במקום שבו אין כל חלופה אחרת. רבי יוסף משאש זצ"ל, שהיה רבה של חיפה, כתב בספרו "מים חיים" (א' רע"ט): "ההיתר פשוט: אם משום הפתילות – הלא כל הפתילות כשרות לנר חנוכה, וכאן יש חוטי נחשת תוך הגביע שהאור נתלה בהם יפה יפה. ואם מפני שהנס נעשה בשמן – גם זה אינו, שהרי במדינות אשכנז נהגו להדליק בנרות של שעוה, והעיקר הוא שיהיה אור צלול, ויהיו הנרות מונחים על הפתח, שיהיו ניכרים שהם לפרסומי ניסא דחנוכה. ובנידון דידן אין לך אור צלול יותר ממנו, וגם יניחם על הפתח. ואי משום דהדלקה עושה מצוה, גם פה יש הדלקה וכבוי".
בשו"ת ישכיל עבדי (אורח חיים ג' י"ז) דן בהרחבה בסברות אלה, וגם מדבריו ניתן להסיק שכאשר אין כל ברירה אחרת – יוצאים בזה ידי חובה.
כאמור, הלכה למעשה, רוב פוסקי הזמן סבורים שאין מברכים על חנוכייה חשמלית כלל. עם זאת, לוחמי חיל הים שאינם יכולים להדליק אש כלל – ראוי שידליקו חנוכייה חשמלית כדי לפרסם את הנס. אם החנוכייה מופעלת בעזרת סוללות, והיא מבוססת על נורות להט (ולא על נורות led) – המברך על הדלקה זו יש לו על מה שיסמוך.
