אחרי שנות גלות רבות הרבה מושגים השתבשו מאד. הרב נחום אליעזר רבינוביץ זצ"ל מתאר את השינוי הדרמטי שחל בארץ. לפני התהליך של מתן זכויות אזרח ליהודים, היהודים חיו כחברה בתוך חברה בכל מדינות העולם. חברתם הייתה סגורה בפני החברה הכללית שהייתה עוינת להם לרוב. עם תחילת המהפכה החל תהליך של פתיחת שערי הגטו ויחד עם פתיחת השערים לחברה החלה גם בריחה המונית מהיהדות. כתוצאה מבריחה זו, אחרי כ-150 שנה רובו ועיקרו של עם ישראל הפכו חילונים. תופעה זו שינתה לגמרי את פני העם היהודי.
בימינו אין סתירה בין התורה לבין חיים פוריים בכל המישורים. בעשרות השנים האחרונות חלה מהפכה בתחום ההלכתי רפואי. המהפכה לא הסתכמה רק במבנה הצורני של הספרות המקצועית הזו, אלא באה לידי ביטוי גם במיסוד הרפואה וההלכה כמקצוע רב-תחומי, בשילובם של רופאים בעלי השכלה תורנית גבוהה ורבנים בעלי השכלה רפואית רחבה במרכזי מחקר רפואיים-הלכתיים, בקשר דו-סיטרי בין גדולי הפוסקים לבין רופאים בכירים בישראל ובפזורה, ובהטמעת עקרונות הומניים יהודיים בחוקי בריאות ורפואה מורכבים של כנסת ישראל. במהלך השנים הללו אף נולדו מושגים וכינויים חדשים הקשורים לרפואה והלכה. לאור התפתחות ענף האתיקה הרפואית בעולם המחשבה העולמי, הורגש צורך לייחד מקום לענף זה גם במסגרת היהדות, והוטבע המונח 'אתיקה רפואית יהודית'. הראשון שטבע מונח זה והשתמש בו היה הרב ישראל (עמנואל) יעקובוביץ. למעשה, מחקרו של הרב יעקובוביץ עוסק בניתוח הלכתי משווה של סוגיות מגוונות בתחום הרפואה.
במקרא ובספרות ההלכה נקבעו עקרונות כלליים ביחסים שבין אדם לחברו, כגון 'ואהבת לרעך כמוך' – זה כלל גדול בתורה'. 'דעלך סני לחברך לא תעביד – זו כל התורה כולה, ואידך זיל גמור'. 'ועשית הישר והטוב בעיני ד". 'שמרו משפט ועשו צדקה'. 'שנאו רע ואהבו טוב והציגו בשער משפט'. 'עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם א-לקיך'. 'למען תלך בדרך טובים, ואורחות צדיקים תשמור'. 'דרכיה דרכי נועם, וכל נתיבותיה שלום', ועוד. מערכת המוסר היהודי, בדומה למערכת ההלכתית, איננה מסתפקת רק בכללים תיאורטיים, אלא ממלאת אותם בתוכן מעשי פרטני. דרישת ההלכה היא שכל אחד ואחת ישאף ויחתור להגיע לשלמות התנהגותית כלפי הזולת, ולא שיסתפק בהגדרות מופשטות של מידות טובות.
ואתחנן תש"פ