"עשרה נסיונות נתנסה אברהם אבינו עליו השלום ועמד בכולם להודיע כמה חבתו של אברהם אבינו עליו השלום" [אבות ה,ג]. אברהם נתבע בניסיון הראשון ובניסיון האחרון ללכת ולעזוב את מקומו. בניסיון הראשון עוזב אברהם את ביתו כדי להגיע לארץ ישראל: " וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ" (בראשית יב,א) וגם בניסיון האחרון: " וַיֹּאמֶר קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק וְלֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיך".
" אמר רבי לוי שתי פעמים כתיב לך לך ואין אנו יודעים אי זו חביבה, אם השנייה אם הראשונה, ממה דכתיב אל ארץ המוריה? הוי השנייה חביבה מן הראשונה" (בראשית רבא לט).
המדרש קובע, שההליכה השנייה חביבה מההליכה הראשונה. בשתיהן עוקר אברהם את מקומו אולם השנייה מעמידה את אברהם בניסיון גדול יותר. בראשית דרכו נקרא אברהם למשימה של הפצת שם ה' בעולם ומובטח בברכת הזרע: " וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה". תחילתו של התהליך מתגשם בלידתו של יצחק. הניסיון האחרון עלול לבטל את התגשמותו של החלום. במהלך שנותיו, אברהם מצוי בתהליך ארוך ומורכב. הוא נלחם בעובדי עבודה זרה, שותף למלחמות גדולות, עומד מול מלכים בעוז ובגבורה, מתמודד עם קשיים בתוך המשפחה. והנה לאחר שהגיע אל המנוחה והנחלה, בעודו מטפח את יצחק בנו, עליו להעלות אותו לעולה.
על אף שהעקדה עלולה לגנוז את החלום, משנס אברהם את מתניו כדי לקיים את מצות הבורא – " וישכם אברהם בבקר". ההליכה הראשונה נוסכת תקווה חדשה בלבו של אברהם ומאידך גיסא ההליכה האחרונה מסכנת את התגשמותה של ההבטחה. השנייה חביבה יותר, משום שהיא עשירה באמונה, היא דורשת מהאדם ציות בלתי מתפשר. זאת ועוד, בניסיון הראשון מתבקש אברהם להיפרד מן העבר שלו, מארצו, בית אביו, מולדתו, בעצם כל מורשתו, ואילו בניסיון האחרון, של העקידה, מתבקש אברהם לוותר על עתידו, על אותו ילד, שבאמצעותו אמור הקב"ה לקיים את הבטחת הזרע שהבטיח לאברהם.
כך גם כיום, את הניסיון הראשון עברו אלו, שנטשו את הארץ בה נולדו וגדלו והגיעו לארץ ישראל. אולם מאז הקמתה של המדינה הניסיון האחרון אינו תם. במהלך שנותיה של המדינה נאלצנו להקריב קרבנות, חווינו רגעים קשים. ניסיון העקידה מוכיח, שגם כאשר ישנה סכנה קיומית לעתידנו, אל לנו להתייאש. יש בכוחנו להישאר ולהיאחז בה מכוח ההבטחה והיעוד.
(וירא תשע"ז)
הנסיון האחרון חביב מהראשון
השארת תגובה