מה דרוש לו לאדם או במקרה שלנו – לנביא? מיטה, שולחן, כיסא ומנורה.
אישה גדולה אחת זוכה בהפטרה לנס, בשל הכנסת אורחים (מלכים ב', ד') ומזמנת לנו שיעור לחיים.
אם נכנס לחדרים שלנו או לחדר מלון מודרני, סביר שנמצא שם יותר פריטים מאלו שהציעה לאלישע הנביא. ואולם, ממעשיה ניתן ללמוד על א. מינימום שהוא המקסימום. ב. מסר עמוק ומרגש לקרבת ה'.
ולעניינינו:
אלישע הנביא מגיע לשונם. אישה המכונה "גְדוֹלָה" (פרשנים מפרשים – חשובה) מעכבת אותו, תחילה פעם אחת ולאחר מכן באופן קבוע, ומפצירה בו ( "וַתַּחֲזֶק-בּוֹ") לאכול אצלה לחם. מההתנהגות המתוארת, אפשר להתרשם שהיא מצויה במעין "כוננות" וקשובה לבואו של אורח. הבנתה שמדובר באיש אלוקים, מלמדת אותנו על צימאון עמוק לקרבת ה', המהווה עבורה ציר חיים מרכזי. הנביא מזהה זאת ונענה להזמנתה.
ולחם היא נותנת לאורח. אם במזון פיסי מדובר (לחם), לפנינו עדות ליכולת לזהות ולהציע מענה לצרכיו הקיומיים של כל אדם, גם כאלו הנוכחים לצד קדושה ומעמד רם ונישא. ואולם יתכן שגם במזון / בסיס רוחני עסקינן, המתבטא בהקצאתה של – פינה (עלית קיר) לאורח, שתשמש ללימוד ולעיסוק בתורה. אפשרות אחרת – המארחת מזמנת לאיש הרוח הנעלה, מפגש, נקודת מבט ועמדת תצפית על המציאות היומיומית שתזכיר לו את טיבם של חיי החולין ותחדד את אתגר הפגשתם עם הקודש.
"נַעֲשֶׂה-נָּא עֲלִיַּת-קִיר קְטַנָּה, וְנָשִׂים לוֹ שָׁם מִטָּה וְשֻׁלְחָן וְכִסֵּא וּמְנוֹרָה", היא מציעה לאיש שלה, משתפת אותו במצווה ולא רק מתייעצת אתו כלכלית. פעולה זו תחזק גם את ההורות שלהם, הנחשפת בהמשך והמבוססת כידוע, על שלושה שותפים.
ברשימת החפצים אני מוצאת גם מטאפורה:
השולחן והכיסא, משמעם – חיים: אכילה, לימוד, כתיבה ויצירה. המיטה והמנורה – "מהדהדים" לי מוות: אלו החפצים שהכין הקב"ה לאהרון במערת פטירתו (מיטה מוצעת ונר דולק – ילקוט שמעוני, לפרשת חוקת).
אתה רצוי כאן תמיד. גם בזקנה ועד המוות, אומרים בני הזוג לאורח ואינם מנחשים את הצפוי להתרחש.
***
מורכבת ותובענית היא מידת הכנסת אורחים ואולי בדיוק בשל כך היא גם מסעירה, בהיותה אתגר עצום של קשב, רגישות, הכרת הטוב ואהבת אלוקים ואדם.
(וירא תשעז)
מיטה, שולחן כיסא ומנורה
השארת תגובה