במחקר שבדק אם לתפילה מרחוק הנעשית ע"י זרים יש השפעה חיובית על מהלך טיפול רפואי ותוצאותיו בחולה, נמצא כי תוצאות הטיפול היו טובות יותר באופן ניכר בחולים שזכו לתפילה מרחוק לשלומם. על מקומה של התפילה וחשיבותה בתהליך הריפוי – בפרשתנו.
בפרשת השבוע מתארת התורה את משה שממשיך להתפלל ולבקש להיכנס לארץ למרות מה ששמע מה', שלא ייכנס. במדרש הוסיפו ותיארו כיצד מחד, פועל משה ועושה הכול לקיום הצו למינוי יורש, ומאידך, ממשיך ומבקש על עצמו "אע"פ שאמר הקב"ה למשה 'וצו את יהושע וחזקהו ואמצהו, כי הוא יעבר לפני העם והוא ינחיל אותם את הארץ…', לא נתייאש מן הרחמים אלא עמד והתחיל מבקש על עצמו..". המדרש ממשיל זאת לחולה שחש שקיצו קרב, "…משל למה הדבר דומה, לחולה שהוטל על המיטה, וישב וכתב דיאתקי (צוואה) לבניו והעמיד להם אפוטרופוס, ואעפ"י כן היה מבקש על עצמו שמא יתרפא מחליו, לכך נאמר "ואתחנן אל ד'" (מדרש הגדול). מחד, מטפל בכל הנדרש, ומאידך, אינו מאבד תקווה וממשיך להתפלל לרפואתו.
על פי האמונה הדתית הרווחת, יש בכוחה של התפילה לשנות את מצבו של האדם לטובה, כפי שנכתב בתפילת ראש השנה, "תשובה, תפילה וצדקה מעבירים את רוע הגזירה". התלמוד מספר על חזקיהו מלך יהודה שחלה ונטה למות. ישעיהו הנביא מבשרו שאינו עתיד להירפא ממחלה זו. חזקיהו לא רק שאינו מתמלא ייאוש, אלא פונה בתפילה מעומק לב ומבקש "ויתפלל אל ד' לאמר, אנא ד', זכר נא את אשר התהלכתי לפניך באמת ובלבב שלם והטוב בעיניך עשיתי, ויבך חזקיהו בכי גדול, ויהי ישעיהו לא יצא העיר התיכונה, ודבר ד' היה אליו לאמר, שוב ואמרת אל חזקיהו נגיד עמי, כה אמר ד' אלוקי דוד אביך, שמעתי את תפילתך ראיתי את דמעתך, הנני רפא לך, ביום השלישי תעלה בית ד', והוספתי לך על ימיך חמש עשרה שנה…" (מלכים ב' כ'). חזקיהו מסב פניו אל הקיר ופונה בפניה ישירה לאלוקים ללא מתווכים, ללא הנביא ישעיהו, לשכינה הנמצאת לפי המסורת היהודית למראשותיו של חולה. תפילתו שבאה מקירות הלב ובבכי גדול התקבלה ונוספו לו חמש עשרה שנות חיים, מכאן למדו חכמינו "… אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים…ויסב חזקיהו פניו אל הקיר ויתפלל אל ה'. מאי קיר? אמר רבי שמעון בן לקיש: מקירות לבו…" ( ברכות י' ע"א).
מעיון בכתובים ניתן להסיק שאף משה נענה ולו באופן חלקי שהרי נאמר לו אחרי תפילתו "עלה ראש הפסגה ושא עיניך ימה וצפנה ותימנה ומזרחה וראה בעיניך כי לא תעבור את הירדן הזה" (דברים ג' כ"ז), רק בעקבות התפילה אפשרו לו לראות את הארץ, מפסוק זה למדו חכמינו עד כמה גדול כוח התפילה "אמר רבי אלעזר: גדולה תפלה יותר ממעשים טובים. שאין לך גדול במעשים טובים יותר ממשה רבינו, אף על פי כן לא נענה אלא בתפלה, שנאמר אל תוסף דבר אלי, וסמיך ליה, עלה ראש הפסגה" (ברכות ל"ב ע"ב), דרכו האישית של משה הפכה להדרכת כללית, כאשר רואה האדם שתפילתו לא נענתה אמרו חכמים שעליו לשוב ולהתפלל "אמר ר' חמא בר חנינא, אם ראה אדם שהתפלל ולא נענה, יחזור ויתפלל, שנאמר "קוה אל ד' חזק ויאמץ לבך וקוה אל ד'" (ברכות ל"ב עמ' ב').
ההלכה קובעת כי לפני פרוצדורה רפואית יש להקדים ולומר תפילה וזה נוסחה: "יהי רצון מלפניך ד' אלוקי שיהא עסק זה לי לרפואה, כי רופא חינם אתה" (שולחן ערוך או"ח סי' ר"ל ס"ד). אומנם נחלקו הפוסקים האם על כל פרוצדורה רפואית הנעשית לשם רפואה יש לומר נוסח זה, או רק לפני הקזת דם שהייתה נהוגה בימיהם. הרב נויבירט סיכם: "הלוקח תרופה כלשהי, או עושה טיפול רפואי כלשהו, יתפלל אל ד', עובר לעשייתו, שירפאהו ממחלתו בזו הלשון: יהי רצון מלפניך ד' אלוקי שיהא עסק זה לי לרפואה שלמה, כי רופא חינם אתה" (שמירת שבת כהלכתה).
(ואתחנן תשעו)
התפילה – רפואה מרחוק
השארת תגובה