אוניברסליזם עוֹלָמִיּוּת, כלליוּת הוא זרם בפילוסופיה מתחום תורת המוסר, שלו אחיזה משמעותית במרבית ענפי מדעי החברה ובמיוחד בחינוך ובמחשבה המדינית-חברתית המודרנית וכן בתיאולוגיה. עיקר מהותו בעיסוק בתכונות והגדרות שאותן ניתן להחיל על כלל הפרטים.
בפרשתנו מתואר מעמד הר סיני ומתן עשרת הדברות. הפרשה קרויה על שמו של יתרו, חותן משה, גוי שעבד עבודה זרה ונתגייר, המגיע אל מחנה ישראל ורואה את משה חותנו יושב, וכל העם עומד עליו למשפט מבקר ועד ערב. עצת יתרו לפזר סמכויות, דומה שכל אדם שהיה בא מן החוץ היה מגיע למסקנה דומה, כל בר דעת מבין שיש צורך בהאצלת סמכות. גם העצה למנות שופטים נוספים לצִדו, מתבקשת מאליה. על מה הכבוד הגדול לו זוכות עצותיו של האיש?! ומדוע משה בעצמו לא חשב על עצה זו?! מדוע פרשה בה מצויות 'עשרת הדברות' קרויה על שם גוי שהגיע מבחוץ ?! בעל אורח החיים הקדוש מסביר, שבנושא המנהלתי-משפטי אכן נזקק משה לעצתו של יתרו. תופעה זו באה להוכיח שעם ישראל נבחר לא בשל חכמתו הרבה – שכן חכמה כזו מצויה באומות העולם, אלא בשל מעשי האבות וחסד עליון. יתכן שזהו גופו מה שבאה התורה ללמדנו, שאין פגם בלמידת נורמות ודרכי התנהגות מחוכמות אחרות, התורה באה ללמדנו את היחס הנכון בין התורה ובין חכמת הטבע. יתרו מופיע מציע חוכמה אנושית, סידורית ואירגונית, בטרם קבלת התורה. וכדברי חז"ל ש"דרך ארץ קדמה לתורה" ללמדנו, אם חס ושלום אדם לומד תורה בלא הכנת הכלים, דהיינו, ללא תיקון המידות, ללא 'דרך ארץ', התורה הופכת להיות כוח משחית והורס, ובלשון הגמרא "זכה- נעשית לו סם חיים, לא זכה- נעשית לו סם המוות".
הסבר אחר, חז"ל רואים בחוויית מעמד הר סיני את אב הטיפוס לגיור "רבי אומר "כָּכֶם כַּגֵּר" (במדבר ט"ו, ט"ו) – ככם כאבותיכם. מה אבותיכם לא נכנסו לברית אלא במילה וטבילה והרצאת דם אף הם לא יכנסו לברית אלא במילה וטבילה והרצאת דמים" (כריתות ט' ע"ב). מעמד הר סיני מייצג את העיצוב היסודי של הברית, ולכן כל גוי מעתה ואילך שירצה להצטרף לברית יצטרך ללכת בעקבות הדפוס שהותווה במעמד הר סיני. כך מביא הרמב"ם בספרו "בשלשה דברים נכנסו ישראל לברית במילה וטבילה וקרבן"(הל' איסורי ביאה פי"ג ה"א, ב', ג' וד').
אם כן, פרשת יתרו והקשרה למעמד הר סיני מובן, אנו, עם ישראל, כיתרו התגיירנו, כל מי שיחפוץ להצטרף במהלך הדורות כיתרו בשעתו, מוזמן להצטרף למועדון. העולם המערבי סובב על הציר שבין אוניברסליזם ליברלי המבקש לעצב עולם נאור ובין רב-תרבותיות- שהיא הייצוג המובהק של התפיסה ההפוכה מוצבים רבים מהנושאים המעסיקים את החברה.
הסבר נוסף לשמה של הפרשה, יתרו אינו רק יועץ אירגוני ומלמד מהי האצלת סמכויות. יתרו כפי שמספרת התורה הוא 'כהן מדיין', איש דת. חז"ל מתארים אותו כמי "שהיה מכיר בכל עבודה-זרה שבעולם" (רש"י, י', י"א). יתרו הוא פרופ' לתיאולוגיה ופילוסוף דתי, הצטרפותו לעם היהודי היא דרמטית. יתרו הבין דבר משמעותי ביותר, מהו הדבר? עוד בטרם מעמד הר סיני וציווי עשרת הדיברות נאמר, "וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ" (שמות, י"ט, ו'). משמעות הדברים היא כי ייחודיותו של עם ישראל היא בכך שכל בניו קדושים. הגוי הופך להיות קדוש. ישות קולקטיבית חדשה, המובחנת משאר העולם באמצעות זהות נפרדת, לא רק יחידים, 'כוהני דת'! גם העוסקים בחיי היום יום הם קדושים. במקביל לעיסוק בניהול ה"ממלכה" על פיתוחה החקלאי, התעשייתי, הכלכלי, והעיסוק בביטחונה, כל העם, על כל מרכיביו, קדושים וכולם נחשבים "כוהנים".
עניין זה מייחד את עם ישראל הנמצא בארצו. הקיום היהודי איננו מטרה לעצמה אלא הוא נועד לממש ייעוד קונקרטי שהוא גם התנאי וגם התוכן של ההבטחה "והייתם לי סגלה מכל העמים" (שם, י"ט ה'). מעין שליחי ציבור לתיקון עולם. משה מביא את דברי ד' לפני בני ישראל והתגובה היא, "ויענו כל העם יחדו ויאמרו כל אשר דבר ד' נעשה" (שם, י"ט ח'). עם ישראל יהיה אומה המכירה בכל אורחותיה וחוקיה בקיומו של משהו שמעבר לה.
הרב פרופ' סר יונתן זקס כותב, "כל משטר שיתקיים בו – ויהיו ראשיו אשר יהיו, שופטים, זקנים או מלכים – יהיה כפוף לריבונות העל של א-לוקים. לא יהיה בשיטת המשטר הזו שום גורם אבסולוטי – לא המדינה, לא הפרט ולא הסטטוס קוו – שכן שליטה האבסולוטי היחיד יהיה א-לוקים. עובדה זו תציל אותה לאורך ההיסטוריה מרודנות מן הצד האחד, ומאנרכיה מהצד האחר. עם ישראל יהיה תמיד עוין לעריצים מפני שלא יסכין לסגוד לשום דבר הפחות מא-לוקים. השלטון בעם ישראל יושתת תמיד על הסכמה ולא על ציות לכוח" (שיג ושיח עמ' 201). הדבר נלמד כבר בברית סיני, כאשר ד' בכבודו ובעצמו פנה לקבל את הסכמת העם לפני שנתן לו את חוקיו. מה פירוש הדבר להיות גוי קדוש? רש"י פירש רש"י שרים. אולם הרמב"ן כתב, "תהיו ממלכת משרתי, וגוי קדוש לדבקה בא-ל הקדוש, כמו שאמר קדושים תהיו כי קדוש אני", כלומר, כשם שיש בעם ישראל משרתים לד' בבית המקדש, כן בחר ד' בנו להיותנו כוהנים לכל עמי העולם, וזה מה שנאמר, "ממלכת כהנים" שכל הממלכה הזו, ביחס אל שאר עמי העולם היא ממלכת כהנים, וכל הגוי הזה, הוא "גוי קדוש" לד'. כשם שבני אהרן הכהן הם כהנים של עם ישראל, כך עם ישראל הם כהני העולם. את זאת 'שמע' יתרו, 'כהן מדין', ובא!
(יתרו תשפ"א)