"וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי. וְזֹאת הַתְּרוּמָה אֲשֶׁר תִּקְחוּ מֵאִתָּם זָהָב וָכֶסֶף וּנְחֹשֶׁת". במבט בפסוקים עולות השאלות: האם התרומה הייתה חובה או התנדבות? האם יש ציווי לכל בני ישראל לתת תרומה? ואם כן, מדוע היא נקראת תרומה?
רש"י מבין כי שלוש תרומות יש כאן: בקע לגולגולת לאדני המשכן, תרומת המזבח לקורבנות ציבור, ותרומת המשכן שהיא נדבה. כלומר, כולן לעבודת המשכן – חלקן כתרומה וולונטרית, וחלקן חובה על כל אחד לצורכי הציבור.
בסוף שנות ה-80 חוקרי עולם העבודה ראו שבארגונים מצופה מאדם, נוסף לביצועים הרגילים, גם משהו מעבר. הם קראו לכך OCB – Organizational citizenship behavior או בעברית "התנהגות אזרחית ארגונית". המושג מתאר התנהגויות הנעשות מרצון, שאינן מוכרות או מתוגמלות בתגמול פורמלי, התורמות לתפקוד הארגון. הן מחולקות להתנהגויות שתפקידן לעזור לארגון עצמו (כמו להתנדב לוועדה מסוימת) או לעזור לחברים בארגון (כמו להחליף חבר בשמירה).
מדוע עזרה לעמית או השתתפות ביוזמה של הצוות, לא מצוינות בחוזה העסקה?
עם הזמן, בשנות ה-90, הגדרת המושג התעדכנה ל"ביצוע שתומך בסביבה החברתית והפסיכולוגית שבה מבוצע התפקיד". זאת מכיוון שהחוקרים הבינו, שהיא אומנם התנהגות שמעבר, אך היא ודאי לא התנדבות מרצון. עובד שתפקידו לכתוב קוד והוא לא עושה דבר מלבד לכתוב אותו, סביר להניח שלא יקודם, יעירו לו בשיחות ההערכה על כך שאינו מגדיל ראש ואפילו יפוטר. נמצא שגם העובדים עצמם תופסים את OCB כחובה ארגונית, אף שהיא לא מופיעה בחוזה ההעסקה.
עולה השאלה: מדוע עזרה לחבר במשרד, הסבת תשומת הלב של המנהל אם יש תקלה או השתתפות ביוזמה של הצוות, לא מצוינות בחוזה העסקה או בדרישות המשרה? הפרשה יכולה לענות על שאלה זו.
התורה דורשת מאיתנו לתת מעצמנו. מצד אחד דרישה, ומצד שני המטרה היא שניתן משלנו. את העבודה הפורמלית אנחנו יכולים לבצע מתוקף התפקיד, כי חתמנו על חוזה. אבל OCB או התרומה לבית המקדש צריכות לבוא מהארנק שלנו כדי שנרגיש שותפים, שנהיה חלק. התורה דורשת ממך לשלם עבור קורבן התמיד במשכן, המנהל דורש ממך לעזור לחבר שנתקע בעבודה, אבל גם דורשים שזה יגיע ממך.
כפי שהתרומה לבית המקדש תלוית הקשר, וידוע שאנשים שונים מתאמצים אחרת כדי לתרום, כך צריך ארגון לנהוג אל מול OCB, בייחוד בימים כמו אלו.
כדי שתרומה לא תהפוך לניצול, הארגון נדרש להסתכל על העובד שהוא או משפחתו חווים טלטלה, ולהתנהג מעבר, בצורה חומלת במידת האפשר, גם אם החוזה אומר אחרת.