רבים שואלים "מהי אהבה"? מעטים יותר שואלים "מהי שנאה?" בחיפוש בגוגל אחר המונח אהבה ואחר המונח שנאה, הראשון יימצא במספר אתרים גדול פי עשרה.
בפרשת השבוע הקרוב יחל סיפור "יוסף ואחיו" ניסוח שאחראי לו לא אחר מאשר הסופר "תומאס מאן". מאבקי אחים מלווים את ספר בראשית מראשיתו, קין והבל, יצחק וישמעאל, יעקב ועשיו, וכעת יוסף ואחיו, המאבק הראשון מסתיים ברצח, גם המאבקים המאוחרים מורכבים וקשים, גם עשיו מתכוון להרוג את יעקב אחיו, גם אחי יוסף מטכסים עצה כיצד להיפטר ממנו, ואינם שוללים את האפשרות להורגו. מה קרה בבית יעקב שגרם לאחים לשנוא את יוסף אחיהם שנאה כה עזה עד כי התנכלו להמיתו? התורה כותבת שיוסף הביא "את דבתם רעה אל אביהם", וברש"י שלושה פירושים מהי הדיבה, אך התורה אינה כותבת ולו מילה אחת על נזק כלשהו שנגרם לאחים בעקבות דיבה זו, גם לא נאמר שיעקב הוכיח את בניו, ובעצם, לפי פשטם של הכתובים אין לדעת אם בכלל ידעו האחים על הדיבה הזאת.
יש מהפרשנים שכתבו שמכירת יוסף הייתה מעין הגנה עצמית, ומטרתה הייתה לשם שמים בלבד, כך אומר רש"ר הירש שמסתייע בפירושו ברבי עובדיה ספורנו "אין לנו עסק עם חבר שודדים ורוצחים אשר הנקל להם להרוג ולרצוח בעבור כתונת" (שם, ל"ז, י"א-י"ב). מאחר שראה יוסף את עצמו כמיועד למלוך על אחיו, חששו אחיו שהוא מתכוון לשלוט שלטון יחיד, "ומה יהא על האנושות כולה, אם גם הם יאסרו באזיקי תאות הכבוד של היחיד?", שואל הרש"ר הירש, ומפרש בדרך יצירתית את הפסוק "ויתנכלו אתו להמיתו", ראו אותו כנוכל. בשעה שקרב אליהם, תיארו לעצמם את יוסף כמי שמסכן את העיקרים הקדושים ביותר, עד שראו עצמם זכאים להמיתו מתוך הגנה עצמית כדין מי שחל עליו דין רודף.
השנאה יכולה להכניס אותנו אל תוך מעגל אכזרי ומסוכן. שנאה מולידה שנאה. השנאה קורעת את הקשרים בינינו, משפיעה עלינו לבצע פעולות מתועבות ואימפולסיביות. השנאה יכולה לגרום סבל וכאב בדרכים אלימות.
מפורסם משמו של הגאון מווילנה, שרבקה הפיגה את חששו של יעקב שמא יקללו אביו כשיגלה שאינו עשיו באומרה, "עלי קללתך בני" (שם, כ"ז, י"ג). שגילתה לו כי קללתך וצרותיך יהיו רק מה שנרמז במילת 'עלי', היינו צרת עשו וצרת לבן וצרת יוסף, ומלת עלי הוא ר״ת. וא"כ לך נא בני ועשית כאשר צויתיך. לאחר שנחלץ יעקב מידי עשו ומידי לבן, וביקש יעקב לישב בשלוה קפץ עליו רוגזו של יוסף. זו הקללה של שנאת היא הקשה מכולם. כי סכנה זו לא מבחוץ היא אלא מבפנים, מתוך הבית ובתוכו, ובגללה נתגלגלו הדברים וירדו אבותינו למצרים. הוראות איסור השנאה מפורשת בפרשת "קדושים" "לֹֽא־תִשְׂנָ֥א אֶת־אָחִ֖יךָ בִּלְבָבֶ֑ךָ" (ויקרא י"ט, י"ז).
השבוע יחול חג החנוכה, חג המספר את גבורת היהודים ואת ניצחונם על היוונים, מן המפורסמות כי מאבק החשמונאים, משפחת מתתיהו הכהן ממודיעין, החל בשל גזרות אנטיוכוס הם שהביאו להתקוממות, אך לפי המתואר בספר מכבים ב', גזירות אנטיוכוס היו תוצאה של "שנאת חינם" בין מנהיגי האומה, יסון תפס את הכהונה הגדולה מאחיו חניה, ומנלאוס תפס אותה חזרה מיסון, חניה חשף את פשעיו של מנלאוס, והלה "סידר" את מותו של חניה, יסון ניסה לכבוש את ירושלים בכוח, כתוצאה מכך סבר אנטיוכוס שמורדים נגדו, הוא כבש את ירושלים, הרג שמונים אלף איש, בזז את בית המקדש, גזר נגד דת ישראל וטימא את בית המקדש- וכל זה הגיע עקב שנאה ופילוג בעם (פרקים ד'- ו'). גם סופם ונפילתם של בית חשמונאי החל בפילוג ובמלחמת אחים, ומובאים הדברים בפירוש רש"י לשיר השירים "לא ידעתי, כנסת ישראל מתאוננת, לא ידעתי להיזהר מן החטא שאעמוד בכבודי ובגדולתי, ונכשלתי בשנאת חינם ומחלוקת, שגבר במלכי בית חשמונאי הורקנוס ואריסתובלוס עד שהיה מביא את מלכות רומי וקבל מידו המלוכה…"(שם, ו' י"ב) וכך גם עלה בגורלו של בית המקדש השני, "אבל מקדש שני שהיו עוסקין בתורה ובמצוות ובגמילות חסדים, מפני מה חרב? מפני שהייתה בו שנאת חינם" (יומא ט' ע"ב). יעקב ידע לעמוד איתן מול המלחמה האדירה של אויבי החוץ- עשיו ולבן, אבל מלחמה בתוך הבית פנימה היא כבר עולם אחר לגמרי, וההתמודדות מולה קשה הרבה יותר.